5 tips: wat moet je weten over

werken als communicatieadviseur bij de Overheid?

Als Communicatieadviseur Overheid kun je alles uit je vak halen: communicatie voor grote projecten in een complexe organisatie, woordvoering over mediagevoelige onderwerpen en het betrekken van mensen bij beleidsontwikkeling.

Voordat je bij de overheid aan de slag gaat, is kennis over overheidscommunicatie een vereiste. Deze communicatie verschilt namelijk van commerciële organisaties. Daarom organiseert Babbage Company in samenwerking met SRM de masterclass Overheidscommunicatie vanaf 14 september 2022. Tijdens deze driedaagse masterclass doe je alle aanvullende kennis op, waardoor jij je weg binnen jouw afdeling, departement, gemeente of ministerie snel zult vinden.

Ben jij geïnteresseerd in werken bij de overheid, en wil je graag beter weten of dit bij je past? Lees dan snel onze 5 tips over wat moet je weten over werken als Communicatieadviseur bij de overheid?

 

1. Lees je goed in het overheidsorgaan in

Of het nou een gemeente of ministerie is, het is goed om van tevoren te weten hoe de overheidsinstelling waar jij gaat werken in elkaar zit. Hoe wordt beleid bijvoorbeeld bepaald? Met welke overheidsorganen krijg je te maken in jouw toekomstige functie? Werk je bijvoorbeeld voor een provincie, dan komen daar verschillende gemeentes bij kijken.

Voor een commerciële organisatie is dit gemakkelijker om uit te zoeken. Op de website van een bedrijf staat alle nuttige informatie die je nodig hebt voordat je start. Bij de overheid is dat wat complexer. Beleid gaat langs een ingewikkelde route en daar is geen eenduidige weg voor. Ook als communicatieadviseur moet je advies langs veel verschillende organen ter goedkeuring. Het is dus goed om daar alvast van op de hoogte te zijn.

2. De doelgroep staat écht centraal

Bij een overheidsinstelling is dit namelijk de groep die je als communicatieadviseur vertegenwoordigd. Je hebt een ander vertrekpunt voor jouw advies dan bij een commerciële organisatie: je wilt namelijk niets verkopen aan de doelgroep. Het gáát om die doelgroep. En deze doelgroep bestaat uit alle inwoners van Nederland. Je moet je dus goed kunnen verplaatsen in de inwoners. Wat is er aan de hand en hoe gedragen inwoners zich? Wat voor boodschap is daar passend bij en welke taal is begrijpelijk? Er is geen commercieel belang bij overheidscommunicatie.

 

3. Maak het verschil tussen commerciële organisaties en de overheid niet te groot!

Denk jij bij ‘werken bij de overheid’ aan traag en stoffig? Vergeet dat maar snel! Hoewel de doelen en werkzaamheden inhoudelijk verschillen, krijgen communicatieadviseurs bij de overheid én bij commerciële organisaties te maken met dezelfde uitdagingen. Denk hierbij aan politieke sensitiviteit, privacywetgeving en beleidsvorming die lang kan duren. De overheid werkt steeds meer klantgericht en in de commerciële sector groeit het belang van maatschappelijke aspecten. Ook is de affiniteit van de professional zelf steeds belangrijker. Als Communicatieadviseur ben jij de bezem die door het stof heen kunt gaan!

 

4. Blijf op de hoogte van wat er speelt

Nu hoor ik je denken: ja duh… Maar dit is toch snel iets wat door veel mensen vergeten wordt. Belangrijk is dat je verschillende soorten mediabronnen leest of bekijkt. Verschillende soorten media bieden verschillende perspectieven. Ook lokaal nieuws kan bij sommige functies heel leerzaam zijn voor een communicatieadviseur. Zo begrijp je wat er speelt en welke issues er zijn. Als overheid kun je namelijk met al die problemen te maken krijgen.

Dit is natuurlijk de voornaamste taak van omgevingsanalisten, maar toch is het belangrijk om ook zelf op de hoogte te blijven van het nieuws. Wil jij weten hoe het werk van een omgevingsanalist inhoudt, waarom dit waardevol is en waar een omgevingsanalist op moet letten? Lees dan [link naar andere SRM artikel

 

5. Stap uit je comfortzone en werk projectmatig!

Of het nu gaat om energietransitie, de omgevingswet, mobiliteit, ontwikkelingen in het sociale domein, coronamaatregelen, complexe ICT trajecten of verandertrajecten: goed beleid kan niet zonder stevige communicatie. Wist je dat veel van de meest interessante opdrachten rondom overheidscommunicatie worden uitgezet als project?

Het grote voordeel van projectmatig werken is dat je niet vastzit aan één afdeling. Op deze manier kun je verschillende kanten van werken bij de overheid ontdekken. Dit kan als freelancer, maar als je die stap te groot of onzeker vindt, kun je ook kiezen voor detacheren. Je komt in dienst met de zekerheid van een vast salaris, maar je hebt wel de mogelijkheid om op steeds wisselende projecten te werken.

Volg de masterclass Overheidscommunicatie om de benodigde kennis op te doen of neem contact op met onze recruiters. Zij vertellen je alles over de mogelijkheden en helpen je te ontdekken wat het beste bij jou past!

Contact opnemen

Celine staat klaar om je vragen te beantwoorden. Stuur je een appje of wil je liever meteen een afspraak maken?

Contact opnemen via WhatsApp

Direct afspraak inplannen met Celine

Of laat je gegevens achter en dan belt Celine je zo snel mogelijk terug.

Scroll voor meer